29 Mart 2014 Cumartesi

Mass Effect: Redemption - Çizgi Roman İnceleme

Geçenlerde biraz farklı tatta bir çizgi roman arıyordum ve şimdi kendimi resmen hazine bulmuş gibi hissediyorum.

Mass Effect’in çizgi romanlarını buldum!

Mass Effect Redemption - Çizgi Roman


Redemption'dan başladım. 4 sayıdan oluşan bu seri, Mass Effect 2’nin başlangıç kısmından sonrasında olup bitenleri anlatıyor. Ama ben çizgi romana geçmeden önce genel olarak oyundan biraz söz etmek istiyorum.

Oyun bilim kurgu türünde, ve şahsen oynadığım en kaliteli hikayelerden birine sahip. O kadar ki, evleneceğim adam Mass Effect oynamamışsa eğer, onu nikah masasında terk edeceğim diye sözüm var. Hikaye gelecekte, insanların uzaya ciddi anlamda açılıp diğer medeniyetlerle tanışıp kaynaştığı bir zamanda geçiyor. Bulunduğumuz galaksinin başkenti Citadel’deki yönetici konseyinde insanların henüz bir sandalyesi olmasa da, ilk defa bir insan, bir nevi Jedi’lar gibi galaksideki düzeni sağlamaya adanmış, üstün becerikli bireylerden oluşan Spectre’lere katılmaya hak kazanmıştır. O kişi elbette gurur duyduğumuz insan Kumandan Shepard’dır. Birinci oyun Shepard’ın gemisi Normandy ve mürettebatıyla birlikte evreni uyanmakta olan kadim bir tehlikeye karşı savunmasını anlatıyor.

Shepard (ortada, koltukta) ve bütün Normandy tayfası

Hikayenin akışını büyük ölçüde oyuncu belirliyor. Shepard’ın kendine ait repliği yok gibi bir şey, ağzından  çıkan her cevabı oyuncu seçiyor ve her cevap, oyunun kaderini belirliyor. Dahası, ilk oyunda yaptıklarınızın sonuçlarını üçüncü oyunda bile görebiliyorsunuz, bu yüzden her adımınızı çok dikkatli düşünmeniz gerekiyor, yoksa benim gibi korkunç hatalar yapıp en sevdiğiniz karakterlerin taa çok önceden yaptığınız bu hatalar yüzünden ölmesine sebep olabilirsiniz. Beni bu oyuna sevgili kardeşim başlatmıştı ve uyuz herif o kadar ağzı sıkıydı ki… 
Favorim Garrus. Yüzünün yarısını yakan o
olaydan sonra sırf daha karizmatik görünüyor
diye zırhını değiştirmeyen bir tek ben değilim, değil mi?
İnsan biraz ipucu verir değil mi, “Abla burada şu cevabı seç yoksa böyle böyle olacak diye.” Benim ikilemde kalmalarımı pis pis sırıtarak izledi, ama bir yandan da iyi yaptı, çünkü hangi kararın nasıl sonuçlanacağını bilmemek ayrı bir heyecan katıyordu. (Ama siz siz olun, 3’te karşılaşacağınız o quarian’ın ölmesine izin vermeyin, sakın!) Aynı zamanda oyun evreninin kurgusu da muhteşem. Irklar, tarih, karakterler o kadar detaylı, o kadar gerçekçi ki, insanı hemen içine çekiyor. Mass Effect, hem hikayesi hem de oynanışı açısından gerçekten çok keyifli bir serüven. Oyunlarını oynayın, çizgi romanlarını zaten okumak isteyeceksiniz.

Şimdi, Mass Effect: Redemption, ikinci oyunun başlangıç sahnesi ile ondan birkaç ay sonrası arasında olan bitenleri anlatıyor. Oyunu oynayanlar büyük ihtimalle Mass Effect 2’nin başlangıcında neler olduğunu hatırlar, ama hatırlamayanlar veya bilmeyen veya yeniden izlemek isteyenler için videosunu buldum.

Videonun Türkçe altyazısı yok, o yüzden konuşmaların özetini aşağıda yazdım. İster önce konuşmaların içeriğini okuyun, ister videoyu izleyin.



İlk sahnede galakside insan egemenliğini savunan Cerberus isimli organizasyonun lideri Illusive Man ve sağ kolu Miranda’nın konuşmasını dinleriz. Konseyin yeterince ciddiye almadığı bir tehlikenin yaklaştığından söz ederler ve bu tehlikeyle baş etmek için bizim dünyanın kahramanı olmuş olan ve insanların onu takip edeceklerinden emin oldukları Kumandan Shepard’ı kullanmaya karar verirler. Ne olursa olsun Shepard’a bir zarar gelmemesi gerektiğini belirtirler ki bu karar çizgi romanın belkemiğini oluşturur.

Daha sonra Kumandan Shepard’ın gemisi Normandy, saldırıya uğrar. Shepard adamlarına gemiyi terk etmelerini emreder, sonra da geminin pilotu Joker’i kurtarmaya gider. Joker’in doğuştan ciddi bir kemik hastalığı vardır, o yüzden yardımsız yürüyemez ve zaten gemisini terk etmek de istemez. Ama Shepard da geride adam bırakacak değildir. Sonrasında olanları gördünüz zaten.

(Bu arada Miranda size bir yerden tanıdık geldi mi?)


Sonrasında herkesin öldü sandığı Shepard’ın bedeni bir şekilde Cerberus’un eline geçmiş ve yeniden hayata döndürülmüştür. Çizgi roman, işte o hikayeyi, yani Cerberus’un Shepard’ı nasıl kurtardığını anlatıyor. Romanın başrolü, ilk oyunda da Shepard’ın tayfasından olan Liara T’Soni. Liara bir Asari’dir. Bu ırkın, Biotics denilen ve bir çeşit telekineziyi andıran güce fazlaca yatkınlığı vardır. Shepard ölmüş bile olsa cesedine ulaşmaya kararlı olan Liara, Cerberus’la iş birliği yapar. Fakat Shepard’ın bedenine ulaşmayı her şeyden çok isteyen, bunun için de yollarına çıkan her şeyi öldürmeye kararlı birileri daha vardır.

Liara T'Soni - Shepard - James Vega

Redemption'da ikinci oyunda karşılaşacağımız birçok karakter ve kötü de var; Illusive man, Miranda, Shadow Broker, Aria, Collectors, Blue Suns vesaire. Oyunu hiç oynamamış olanlar da çizgi romanı gayet keyifle okuyabilir, çünkü konuşmalar yeterli miktarda açıklama barındırıyor. Ayrıca çizimler çok kaliteli, tam bir görsel şölen. Fakat beni en çok üzen şey, çizgi romanda Shepard’ı hiç göstermemiş olmaları. Oyunun hiçbir çizgi romanında Shepard’ı göstermemişler bile, çünkü her ne kadar oyunla özdeşleşmiş bir yüz olsa da, onu büyük oranda oyuncu yönlendirmekte. Çizgi romanlarda da Shepard’ı oyuncudan bağımsız gösterip bunu bozmak istememişler.

Bu arada Mass Effect: Redemptions (ya da herhangi başka bir seri) bildiğim kadarıyla şu anda Türkçe’ye çevrilmemiş (çevrildiğini bilen varsa beni haberdar ederse sevinirim). Türkçe çizgi roman çeviri ekiplerine ve en çok da yayınevlerine gözlerimi kocaman kocaman açarak buradan istekte bulunuyorum.


Bu arada Mass Effect ile ilgili iki de haber vereyim. Mass Effect 4 yoldaymış, fakat oyunda Kumandan Shepard’ın olmayacağı konusunda hemfikir olmuşlar (Shepard’sız Mass Effect mi olurmuş ya!) İkinci haber ise Mass Effect’in filmi geliyor, ama tarihi belli değil. 2010’da filmin haklarını Warner Bros ve Legendary Pictures satın almış. Film, ilk oyunun senaryosunu alacakmış. Dört gözle beklenir bu film.